Pradžia

Šiuos dalykus turite žinoti dar prieš pasirašydami sutartį su nepriklausomais elektros tiekėjais

Kaip atidžiai perskaitote sutartis prieš jas pasirašydami? Tik permetate akimis? Be reikalo. Nuo sutarties prasideda vartotojo ir tiekėjo santykiai, todėl prieš pasirašant ją verta įsigilinti net į mažiausias detales bei niuansus – tai padaryti siūlantys ekspertai atkreipia dėmesį į svarbiausius dalykus, kuriuos elektros vartotojai turėtų žinoti apie sutarčių su nepriklausomais elektros tiekėjais pasirašymą.

Privalo būti nurodyta galutinė elektros energijos kaina

Valstybinės energetikos reguliavimo tarnybos (VERT) specialistai primena, kad vartotojai, prieš pasirašydami sutartį su nepriklausomu elektros energijos tiekėju pirmiausia turėtų susipažinti su sutarties projektu. Jį, gavęs prašymą, nepriklausomas elektros tiekėjas vartotojui turėtų pateikti per 10 dienų.

Skaitydamas paruoštą sutartį vartotojas turėtų atkreipti dėmesį į pagrindines sutarties sąlygas, t.y. sutarties įsigaliojimo datą, tarifo dydį ar jo apskaičiavimo tvarką, sutarties galiojimą, nutraukimą, atsiskaitymo, apskaitos prietaiso rodmenų deklaravimo tvarką.

„Vartotojams svarbu žinoti, kad, nustatant galutinę elektros energijos kainą, prie elektros energijos, kaip produkto, kainos pridedamos reguliuojamos kainos dalys, t.y. kainos dalis už elektros energijos persiuntimo paslaugą ir kainos dalis už viešuosius interesus atitinkančias paslaugas. Kainos dalis už elektros energijos persiuntimo paslaugą priklauso nuo pasirinkto elektros energijos persiuntimo paslaugos teikimo plano. Be to, prie kainų dedamųjų papildomai dar pridedamas PVM. Todėl sutarties projekte privalo būti nurodyta galutinė elektros energijos kaina arba jos apskaičiavimo tvarka bei visi papildomai taikomi mokesčiai, kurie turi būti aiškiai įvardinti (o ne žymimi „Kita“), nurodant jų dydį ir taikymo pagrindą. Tarifo apskaičiavimo tvarka ypač svarbi tais atvejais, kai vartotojai pageidauja atsiskaityti pagal kintamą biržos kainą“, – nurodė VERT Veiklos valdymo skyriaus vyr. specialistė Eglė Juozėnaitė.

Ji atkreipė dėmesį, kad sutarties sudarymo ir pasirašymo data gali nesutapti. Taip yra todėl, kad pagal šiuo metu įtvirtintą teisinį reglamentavimą, nepriklausomas elektros tiekėjas, prieš sudarydamas ar nutraukdamas sutartį su vartotoju, privalo prieš 3 savaites apie tai raštu arba elektroninių ryšių priemonėmis pranešti operatoriui (dažniausiai tai bendrovė „Energijos skirstymo operatorius“, ESO), prie kurio valdomų tinklų yra prijungti vartotojo elektros įrenginiai. Todėl įprastai nauja sutartis įsigalioja tik nuo kito mėnesio 1 d. Būtent dėl šios priežasties vartotojams, kurie pateks į antrąjį elektros rinkos liberalizavimo etapą, rekomenduojama sudaryti sutartį iki 2021 m. gruodžio 10 d. Iki šios datos nesudarius sutarties, sutartis negalės įsigalioti nuo 2022 m. sausio 1 d.

Į ką atkreipti dėmesį, pasirašant sutartį nuotoliniu būdu?

Vartotojai taip pat turėtų žinoti, kad nepriklausomo elektros tiekėjo ir buitinių vartotojų sudaromos sutartys privalo būti sudaromos raštu ir elektroninių ryšių priemonėmis, jei jomis galima tinkamai identifikuoti sutartį sudarantį asmenį.

„Tokios tinkamos priemonės yra elektroninis parašas, elektroninis spaudas, elektroninė laiko žyma, taip pat kitos priemonės, leidžiančios tinkamai identifikuoti asmenį. Asmens tinkamas indentifikavimas sutarties pasirašymo metu yra svarbus ne tik dėl asmens, pasirašančio sutartį, teisių ir teisėtų interesų apsaugos, bet ir dėl to, kad pagal šiuo metu įtvirtintą teisinį reglamentavimą sutartį dėl elektros energijos tiekimo gali sudaryti tik teisėtas objekto valdytojas (savininkas, nuomininkas ar panaudos gavėjas). Sutartis, pasirašyta asmens, neturinčio tokios teisės, negalioja“, – pabrėžė VERT atstovė E.Juozėnaitė.

Pasak jos, telefoninis pokalbis nėra laikoma tinkama priemone identifikuoti sutartį sudarantį asmenį, o telefoninio pokalbio metu vartotojo išsakytas pritarimas pateiktam pasiūlymui negali būti laikomas sutarties pasirašymu. Po pokalbio telefonu, kurio metu sutariama sudaryti sutartį nuotoliniu būdu, tiekėjas vartotojui turi pateikti sutartį popieriniame variante, įrašytą CD ar USB laikmenoje ir persiųsti ją elektroniniu paštu arba pristatyti ją vartotojui kitu priimtinu būdu.

Tiekėjai – apie sutartis

Šiuo metu Lietuvos gyventojai gali sudaryti sutartis su septyniais nepriklausomais elektros tiekėjais – šešiomis bendrovėmis ir viena mažąja bendrija. Kur galima pasirašyti sutartis ir ką jose savo klientams žada šie elektros tiekėjai? 15min susisiekė su visais šiuo metu rinkoje esančiais – pateikiame atsakymus tų tiekėjų, kurie pasidalino savo informacija.

Kalbėdami apie vartotojų įpročius, dauguma pabrėžė, kad besitęsiant karantinui didžioji dalis gyventojų vis dar renkasi galimybę išvengti nereikalingų kontaktų, todėl sutartis sudaro nuotoliniu būdu. Tačiau nemažai vartotojų domisi ir galimybe tai padaryti gyvai. Tiesa, dėl pandemijos situacijos kai kurie tiekėjai kol kas yra sustabdę savo atstovybių veiklą ir vartotojams siūlo tik nuotolines konsultacijas.

„Ignitis“: pusė vartotojų sutartis sudaro telefonu

Gyventojai, pasirinkę sudaryti sutartis su „Ignitis“, tai padaryti gali prisijungę prie savitarnos svetainės e.ignitis.lt, taip pat paskambinę numeriu 1802 – tereikia žinoti savo asmens kodą ir adresą bei kliento kodą. „Ignitis“ skaičiavimais, per pirmąjį elektros rinkos liberalizavimo etapą, pasibaigusį 2020 m. gruodžio 10 d., net 50 proc. sutarčių bendrovėje buvo sudarytos būtent telefonu.

„Įprastai sutartis sudaryti galima ir didžiuosiuose šalies miestuose esančiuose „Ignitis“ klientų aptarnavimo centruose. Tačiau dėl pandeminės situacijos jie savo veiklos laikinai nevykdo, o juose dirbantys specialistai klientus aptarnauja tik nuotoliniu būdu“, – teigia Andrius Kavaliauskas, „Ignitis“ Privačių klientų tarnybos vadovas.

Naujausiais duomenimis, nepriklausomo tiekimo sutartis su „Ignitis“ iš viso jau yra sudarę daugiau nei 158 tūkst. privačių elektros vartotojų, o pirmajame elektros tiekimo rinkos liberalizavimo etape „Ignitis“ pasirinko kone 7 iš 10 vartotojų. Dar daugiau nei 61 tūkst. „Ignitis“ pasirinkusių vartotojų patenka į šiais metais vyksiantį antrąjį elektros liberalizavimo etapą. Šiame etape nepriklausomą tiekėją iš viso pasirinkti turėtų apie 760 tūkst. namų ūkių. Visų jų faktinis elektros energijos suvartojimas per metus siekia daugiau nei 1000 kWh.

„Kaip parodė praėjusių metų patirtis, nemažai gyventojų sutarties sudarymą nukelia paskutinei savaitei. Dėl to ilgėja laukimo laikas telefoninėje eilėje, žmonėms gali pavykti prisiskambinti klientų aptarnavimo specialistams ne iš pirmo sykio. Todėl visus į antrąjį elektros rinkos liberalizavimą patenkančius klientus norėtume paraginti to nepamiršti ir pasirūpinti sutarties sudarymu anksčiau, nelaukiant metų pabaigos“, – ragino įmonės atstovas.

„Perlas Energija“: populiariausia – pasirašyti sutartį terminaluose

Pasak „Perlas Energija“ direktoriaus Viliaus Juraičio, norintieji pasirašyti sutartį su „Perlas Energija“, tai gali padaryti internetinėje savitarnoje, taip pat gyvai – 2000 fizinių taškų visoje Lietuvoje, t.y. „Perlo“ terminaluose.

„Sutarčių pasirašymo tvarka yra paprasta: nei registruotis, nei susitarti iš anksto nereikia. Dauguma žmonių sutartis pasirašo, kai „Perlo“ terminale moka už kitas paslaugas, pavyzdžiui, komunalinius mokesčius. Tai patogu vartotojams, mažiau įgudusiems naudotis internetu, nes terminale suteikiama visa informacija, vartotojas gauna konsultaciją jam rūpimais klausimais ir gali be jokio vargo pasirašyti sutartį. Konsultacijas taip pat teikiame ir telefonu“, – pasakojo „Perlas Energija“ vadovas.

Pasak V.Juraičio, pasirašydamas sutartį vartotojas gali pasirinkti jam tinkamiausią mokėjimo planą pagal suvartojamos elektros kiekį. „Galima rinktis iš standartinių ir Birža+ planų. Pastarųjų elektros kainos peržiūrimos dažniau, pagal tai, kaip svyruoja elektros kaina biržoje. Klientai taip pat gali pasirinkti naudotis žaliąją energiją. Visos mūsų sutartys yra neterminuotos, klientai gali laisvai keisti planus ar tiekėją“, – pabrėžė jis.

Pirmajame elektros rinkos liberalizavimo etape „Perlas Energija“ kartu su „Ignitis“ pasirinko daugiausia elektros vartotojų. Ekspertai teigia, jog tai galėjo nulemti kompanijų žinomumas, o „Perlas Energija“ atveju – ir jau minėti terminalai, kuriuos nemaža dalis Lietuvos gyventojų yra įpratę sumokėti įvairius komunalinius mokesčius. Tam pritaria ir įmonės atstovai.

„Išties pastebime, kad daug vartotojų nori ne tik sudaryti sutartį, bet ir atsiskaityti fiziniuose aptarnavimo taškuose. Matome, kad ir atsiskaitymo knygelės, kurias dovanojame pasirašant sutartį (kitu atveju vartotojai turėtų jas pirkti) yra itin paklausios. Fizinis atsiskaitymas iš tiesų daug kam yra aktualus“, – teigė „Perlas Energija“ direktorius V.Juraitis.

Daug vartotojų nori ne tik sudaryti sutartį, bet ir atsiskaityti fiziniuose aptarnavimo taškuose.

Bendrovės turima statistika rodo, kad į „Perlo“ terminalus atsiskaityti ar sudaryti sutarčių ateina didžioji dauguma šio elektros tiekėjo klientų. Naujus klientus bendrovė vilioja ir kitais būdais: lojalumo programa, dovanomis.

„Stengiamės savo vartotojams būti visomis prasmėmis praktiški ir naudingi, tad be patrauklios elektros tiekimo kainos siūlome ir vartotojų lojalumo programą, kurios privalumais gali pasinaudoti visi mūsų klientai. Visiems pasirašantiems sutartis suteikiame papildomas naudas, pavyzdžiui, dovanojame pasirinktas dovanas – atsiskaitymo knygelę, 24/7 pagalbos namuose paslaugą, draudimą nuo nelaimingų atsitikimų ir pan. Be to, visos mūsų sutartys yra neterminuotos, tad nevaržome žmonių pasirinkimų“, – pasakojo „Perlas Energija“ vadovas.

„Elektrum Lietuva“: prieš pasirašant sutartis kviečia konsultuotis, siūlo papildomą draudimą

Dar vienas nepriklausomas elektros energijos tiekėjas „Elektrum Lietuva“ savo vartotojams suteikia galimybę patiems pasirinkti patogiausią būdą, kaip sudaryti elektros energijos pirkimo-pardavimo ir persiuntimo paslaugos sutartį.

„Mes visada akcentuojame klientams, kad svarbu skirti laiko ir išsamiai susipažinti su sutarties sąlygomis, dar prieš pasirašant jas gauti atsakymus į visus klausimus. Tuomet jau klientai patys renkasi, kaip jiems geriausia tai padaryti“, – sakė Neringa Petrauskienė, „Elektrum Lietuva“ Rinkodaros ir produktų vystymo skyriaus vadovė.

Ją pasirinkusiems gyventojams „Elektrum Lietuva“ siūlo sutartis pasirašyti keliais būdais: savitarnos svetainėje mano.elektrum.lt, paskambinus klientų aptarnavimo telefonu +370 700 77000, susisiekus el. paštu arba gyvai, atvykus į klientų aptarnavimo salonus Vilniaus, Kauno ir Klaipėdos PC „Akropolis“. Šiuo metu klientų aptarnavimo salonai Kaune ir Klaipėdoje veikia darbo dienomis 10-21 val., Vilniuje – 10-22 val.

„Lankytojus priimame atsakingai, laikydamiesi visų saugumo reikalavimų. Išankstinė registracija nėra reikalinga”, – sakė įmonės atstovė.

Pasirašydami sutartį su „Elektrum Lietuva“ gyventojai tuo pačiu gali įsigyti ir papildomą paslaugą – draudimą nuo viršįtampių ir kvalifikuotą pagalbą šalinant netikėtai įvykusius elektros instaliacijų gedimus. Šis draudimas yra skirtas buitiniams vartotojams bei nesusietas su įprasta gyventojų turto draudimo paslauga. Toks sprendimas priimtas todėl, kad elektros vartotojų yra daugiau nei gyventojų, nuo įvairių rizikų draudžiančių savo nekilnojamąjį turtą.

Pasak N.Petrauskienės, „Elektrum Lietuva“ draudimas apima ne tik nuostolių kompensavimą dėl sugadintų elektros prietaisų, tačiau ir pagalbą klientams 24/7 siekiant pašalinti elektros instaliacijų arba įrenginių gedimus ir sumažinti žalą draudimo vietoje dėl staiga ir netikėtai įvykusių elektros instaliacijų gedimų. Pavyzdžiui, kibirkščiuojantis, rūkstantis elektros lizdas, įkaitę elektros laidai, nuolat išsijungiantys saugikliai, staigus elektros dingimas vienoje iš patalpų, sugedęs šviesos jungiklio kontaktas, elektros nuotėkis ir kt.

„Enefit Lietuva“: kol tęsis karantinas, sutarčių pasirašymas vyks tik nuotoliniu būdu

„Taip jau nutiko, kad Lietuvos elektros rinkos liberalizacija sutapo su pandemija, todėl šiuo laikotarpiu mūsų prioritetas yra tiek klientų, tiek „Enefit" darbuotojų saugumas. Atsižvelgiant į tai, klientų konsultacijas ir sutarčių sudarymą vykdome tik nuotoliniu būdu”, – atsakingą požiūrį į pandeminę situaciją pabrėžė „Enefit Lietuva" vadovas Vytenis Koryzna.

Jo teigimu, elektros vartotojai, norėdami sudaryti sutartį su „Enefit Lietuva”, tą gali lengvai padaryti interneto svetainėje enefit.lt, išsirinkę pageidaujamą produktą ir paspaudę mygtuką „Pasirinkti”.

„Gyventojui reikia patvirtinti savo tapatybę – tą galima padaryti turint mobilųjį parašą, „SMART-ID”, o „Swedbank“ ir SEB klientams – pasinaudojus elektronine bankininkyste. Vartotojams taip pat suteikiame galimybę sudaryti sutartis paskambinus klientų aptarnavimo telefonu +370 5 261 9141”, – apie dabar galiojančią sutarčių pasirašymo tvarką sakė įmonės vadovas.

Pasak jo, remiantis pirmojo liberalizacijos etapo patirtimi, klientų patogumui bendrovė planuoja pristatyti ir daugiau būdų, kurie leis sudaryti sutartį su „Enefit” ir pasirinkti lietuvišką žaliąją energiją.

Po vartotojų pastabų – pakeitimai sutartyse

Nors laisvoje elektros rinkoje gyvename nepilnus metus, tačiau VERT ir Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) teigia jau sulaukusios vartotojų skundų ir prašymų, susijusių su nepriklausomais elektros energijos tiekėjais bei su jais pasirašomomis sutartimis.

Kaip pažymėjo VERT atstovaujanti E.Juozėnaitė, VERT, nagrinėdama vartotojų prašymus bei kylančius ginčus, visada imasi aktyvių veiksmų, ypač pastebėjus tiekėjų taikomą teisės aktų reikalavimus neatitinkančią praktiką.

Būtent po vartotojų pastabų, pernai VERT yra teikusi išaiškinimus dėl nepriklausomų elektros tiekėjų veiksmų ikisutartiniuose santykiuose, sutarčių sudarymo, nepriklausomų tiekėjų vartotojams teikiamų pasiūlymų turinio ir informacijos pateikimo vartotojams. Taip pat buvo suorganizuoti susitikimai su tiekėjais, ESO siekiant aptarti elektros rinkos liberalizavimo klausimus, ieškota galimų sprendimų vartotojų užduodamais klausimais.

„Taip pat VERT, nagrinėdama vartotojų prašymus, yra prašiusi, kad Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba įvertintų tam tikras nepriklausomų elektros tiekėjų parengtas sutarties sąlygas sąžiningumo aspektu, ir tai, ar vartotojams neteikiama klaidinanti reklama“, – sakė specialistė.

Pasak E.Juozėnaitės, Lietuvoje galiojantis teisinis reguliavimas ir institucinė sistema apsaugo vartotojus. Tačiau, nepaisant to, vartotojai turėtų likti atidūs.

„Sutartį pasirašyti reikia tuomet, jei jos sąlygos vartotojui yra visiškai aiškios bei atitinka konkretaus vartotojos elektros vartojimo poreikius”, – svarbiausią taisyklę nurodė VERT atstovė. Turint papildomų klausimų, visuomet pirmiausia rekomenduojama kreiptis į sąlygas parengusį nepriklausomą elektros tiekėją arba į VERT nemokama tel. linija vartotojams 8 800 20500.

Sutartį pasirašyti reikia tuomet, jei jos sąlygos vartotojui yra visiškai aiškios bei atitinka konkretaus vartotojos elektros vartojimo poreikius.

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba šiemet planuoja atlikti elektros energijos tiekimo paslaugų stebėseną. Monitoringo metu ketinama tikrinti tinklalapius, kuriuose pateikiami elektros vartotojų atsiliepimai – bus vertinama, ar nepažeidžiami sąžiningos konkurencijos reikalavimai.

VVTAT specialistai taip pat ketina patikrinti ir reklamos skleidėjus, kurių interneto tinklalapiuose pateikiama informacija, susijusi su elektros energijos teikimu – bus vertinama, ar nėra klaidinančios reklamos.

Į stebėsenos planą įtrauktos ir sutartys: bus tikrinama, ar jose nėra nesąžiningų sąlygų. Taip pat bus atliktas elektros tiekėjų svetainių monitoringas, vertinant pateiktos informacijos atitikimą bendriems vartotojų teisių apsaugos reikalavimams.

https://www.15min.lt/verslas/naujiena/energetika/siuos-dalykus-turite-zinoti-dar-pries-pasirasydami-sutarti-su-nepriklausomais-elektros-tiekejais-664-1501238

Nuotrauka: 123RF.com nuotr.